Taiko lyö rumpua suomalaisen taiteen puolesta! 

Taiko eli Demosarte Oy pähkinänkuoressa:

- Perustettu 2016 marraskuussa

- Henkilöstöä kolme, ostopalveluina mm. taidekuraattorit ja ohjelmointipalvelut.

- Liikevaihto vajaat 100 000 ensimmäiseltä toimintavuodelta

- www.taiko.fi

Pia ja Patrik Edman työskentelivät aiemmin viestinnän parissa. Viestintäosaamisesta tarvitaan, kun he ovat rakentaneet suomalaisten taiteen myyntikanavaa verkkoon.

 Taikon Pia ja Patrik Edman
Kaarinalaisen Taikon yrittäjät Pia ja Patrik Edman pitävät toimistoaan Kupittaan SparkUpissa upeiden taideteosten keskellä.  Taideteokset ovat Jarkko Rantasen.

- Osallistuimme aloittaville yrityksille suunnattuun kiihdyttämöön ja siihen kuuluu toimisto vuodeksi täällä SparkUpin tiloissa, Patrik kertoo.

Kyseessä on todellinen perheyritys, sillä Pia ja Patrik ovat aviopari ja myynnistä vastaa Patrikin sisko Mikaela. Lisäksi toimistolla puurtaa läksyjään avioparin toinen lapsista.

- Meillä oli pitkään viestintätoimisto. Viestinnän parissa tapasimme taiteilijan, joka kertoi, että hänellä olisi satoja töitä, mutta ei paikkaa myydä. Tämän yhteistyön pohjalta huomasimme, että taidepuolella on vähän osaamista tai halua tehdä myyntiä ja markkinointia. Lisäksi digitaalisia gallerioita ei ollut. Meillä taas löytyi osaamista molempiin, Pia kertoo Taikon synnystä.

- Taiko -nimi tulee sanoista taide ja konst, mutta se on myös japaniksi iso rumpu. Me haluamme rummuttaa suomalaisen kulttuurin puolesta ja viedä suomalaista taidetta maailmalle, Patrik valaisee nimen tarinaa.

Korkealaatuinen markkinapaikka taiteelle verkossa

Taiteilijat ylläpitävät omia teoksiaan verkkokaupassa itse. He myös laativat esittelyn itsestään. Taiko taas huolehtii siitä, että myynnissä oleva taide on aitoa.

- Käytämme taidekuraattoreita ja meillä on tarkat laatukriteerit. Jos kuuluu taiteen ammattiliittoon tai kuvataidematrikkeliin, pääsee automaattisesti Taikoon. Jos ei kuulu näihin, niin kuraattori arvioi taiteilijan koulutuksen, näyttelyt, apurahat ja muut laatuun vaikuttavat tekijät, Patrik valaisee.

- Olemme alusta saakka tehneet yhteistyötä Suomen Taiteilijaseuran kanssa. Sitä kautta saimme sanoman hyvin ulos taiteilijoille. Alussa meillä oli 250 taiteilijaa ja nyt jo yli 500, Pia sanoo.

Patrikin mukaan taiteilijan oma aktiivisuus vaikuttaa myyntiin ja parhaimmillaan osa taiteilijoista on myynyt jopa kymmeniä teoksia. Hintahaitari on satasesta 8 000 euroon. Sitä he pitävät ylärajana sille, mitä he uskovat verkossa myytävän. Kallein teos on ollut Kaj Stenvallin työ vuodelta 1987, joka ei sisältänyt kylläkään monelle tuttuja ankkoja.

- Vaikka ollaan vasta reilu vuosi vuotta toimittu, Taiko on jo tuttu brändi taiteesta kiinnostuneille. Halusimme luoda korkealaatuisen markkinapaikan verkossa. Taiteen hankkiminen on kestävä valinta, jolla tuetaan suomalaisia taiteilijoita ja kulttuuria, Patrik painottaa.

 Myös yritykset ovat Taikolle tärkeitä. He ovat hiljattain käynnistäneet yrityksille suunnatun taidehaasteen ja mukaan ovat jo lähteneet muun muassa kaarinalaiset Painotalo Painola ja Warmia Oy.

- Yritykset satsaavat työntekijöihinsä ja taide on luonnollinen jatkumo siihen. Taide luo esteettisen, luovan ja viihtyisän ympäristön niin henkilöstölle kuin asiakkaillekin, puhuu Patrik taiteen ja kestävien sisustusratkaisuiden puolesta.

- Meidän asiakkaista 90% on kuluttaja-asiakkaita, mutta yritysten osuus on nousussa. Yritysten mesenaattitoiminta on edelleen taiteilijoille niin tärkeää. Jos tienaa taiteellaan 5 000 euroa vuodessa, yhden työn myymisellä on valtava merkitys, Pia taustoittaa.

Taikon Pia ja Patrik Edman
Yritykset satasaavat enenevissä määrin viihtyisään työympäristöön myös taiteen muodossa, yrittäjäpariskunta kertoo työskennellessään upean taiteen keskellä itsekin.

Inarista Tokioon

- Verkossa on se mainio ominaisuus, että Inarissa oleva taiteilija saa työnsä näkyville Helsinkiin, Pia iloitsee taiteilijoiden näkyvyyden ja tavoitettavuuden paranemisesta.

Eikä kyse ole pelkästään Suomesta vaan jatkossa Taiko voi olla kanava myös maailmalle.

- Meidän tekninen alusta vaatii tällä hetkellä paljon resurssia, sillä olemme laajentamassa ulkomaille. Aloitamme Euroopasta ja uskomme vahvasti Aasiaan ja Japaniin. Japanilaisethan rakastavat suomalaista designia, mutta taidetta ei sinne vielä juurikaan mene, he kertovat.

Taikossa verkkokauppa-alustaan on todellakin panostettu. Sivuilta löytyy muun muassa ominaisuus, jossa voi sovittaa työtä mallihuoneeseen tai ladata oman valokuvan, johon taidetta sovittaa.

Niin ja vielä tietysti se tärkeä kysymys, keitä taiteilijoita nyt kannattaa pitää silmällä.

- Kuraattoreidemme mukaan vahvoja nousevia taiteilijoita ovat muun muassa Jukka Virkkunen, Anu Halmesmaa, Joonas Ennala ja Mari Jäälinoja, Pia vinkkaa.

 

Lisää taidehaasteesta: https://taiko.fi/news/challenge?lang=fi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-