Kotimaisena käsityönä italialaista kotiruokaa

Dennis Food Factory Oy pähkinänkuoressa:

  • Sijaitsee Kaarinan Krossissa
  • Tuottaa tuorepizzoja päivittäistavarakaupalle, suurkeittiö- ja horeca sektorille pakasteita sekä ravintolatoimintaa.
  • Yritys perustettu 1975, nykyiset omistajat ostivat yrityksen vuonna 2008
  • Liikevaihto noin 5 miljoonaa, tuplaantunut viidessä vuodessa
  • Henkilöstöä 30
  • www.foodfactory.fi
liiketoimintajohtaja Olli Suomisen pöydällä Denniksen tuotteita
Jokaisessa pizzassa on kotimaista käsityötä, liiketoimintajohtaja Olli Suominen esittelee ylpeänä Dennis Food Factoryn tuotteita.

Istahdamme ihanan pizzan tuoksun ympäröimänä liiketoimintajohtaja Olli Suomisen kanssa puhumaan Dennis Food Factorystä Kaarinan Krossissa.

- Vuonna 2008 Sebastian Björkstén osti vaimonsa Marion Björksténin kanssa Dennis Food Factoryn. Yritykseen kuului tuolloin tuotantoyksikkö Krossissa ja ravintolat muun muassa Turun Linnankadulla. Nyt ravintolat ja tuotanto on eriytetty omiksi liiketoiminnoikseen, Olli Suominen kertoo.

Ensin Kaarinassa valmistettiin tuotteita vain omille ravintoloille, myöhemmin myyntiä ryhdyttiin tekemään myös muille.

Avainlipulla italialaista kotiruokaa kuluttajille

- 2016 meistä tuli valtakunnallinen toimija. Kehitimme tuorepizzan ohuella pohjalla ja usealla maulla, Olli kertoo.

Suomisen mukaan Denniksen tuorepizzat kuuluvat pizzojen premiumluokkaan niin laadun kuin hintansa puolesta ja ne onkin palkittu Taloustutkimuksen vuoden 2018 arvostetuimmaksi tuorepizzabrändiksi. Ohutpohjaisten tuorepizzojen lisäksi valikoimissa on muun muassa isot pizzat kuluttajille sekä horecalle pakastetuotteina pizzapohjia, esitäytettyjä pohjia ja gluteenittomia tuotteita.

Dennis Food Factoryn tehtaanmyymälä

Dennis Food Factoryn tehtaanmyymälä Krossissa on avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 10-15.

- Tänä vuonna tuotevalikoimaan on tullut lisäksi valmis risottoseos sekä pizzajauho, joka on erittäin hienoa pizzajauhoa. Tällaista jauhoa valmistaa koko maailmassa vain 12 myllyä ja Denniksen jauhoseos tulee yhdestä näistä, Suominen esittelee ylpeänä valikoimien laajenemista.

- Ravintolallamme on suuret korvat, joiden avulla kuulemme varhain, mitä asiakkaat haluavat. Kuuntelmme myös kaupan toivomuksia, mutta ostopäätöksen tekee lopulta kuluttaja, hän kertoo tuotekehityksestä.

Napoletana -pizzapiste Itäharjun Prismaan pilotoitiin hiljattain. Ostosten aikana tuoretiskin vieressä olevasta pisteestä voi tilata pizzan lämpölaatikossa kotiin vietäväksi. Ostosten aikana pizza valmistuu pizzauunissa ja ostoksille mukaan annettava kello hälyttää, kun pizza on valmis noudettavaksi.

- Haluamme tarjota kuluttajille italialaista kotiruokaa, joka on valmistettu käsityönä Suomessa, Olli tiivistää.

Hyvä soundi Kaarinassa

- Uusia tuoteperheitä on luvassa. Markkina muuttuu jatkuvasti. Ruoka on muodissa ja nykyajan kuluttaja haluaa kokeilla uutuuksia. Ollaan päästy heti mukaan myös kasvisruokabuumiin, Suominen arvioi ja jatkaa, että vuodesta toiseen kestosuosikit ovat kuitenkin jauheliha- ja kinkkupizzat.

Tuotannossa työskentelee 25 henkeä, kahdessa vuorossa, ei kuitenkaan viikonloppuisin. Jokaisessa pizzassa osa on käsityötä.Dennis Food Factoryn liiketoimintajohtaja Olli Suominen näyttää ylpeänä avainlippua suomalaisen työn merkiksi.
Aidon italialaisen makuiset pizzat tehdään Kaarinan Krossissa. Kotimaisesta työstä kertoo avainlippu.

 

- Viimeiset kolme vuotta olemme olleet kasvuyritys. Liikevaihtomme on tuplaantunut noin viidessä vuodessa ja iloksemme kasvamme alaa keskimääräistä enemmän. Kasvun lisäksi olemme kiinnittäneet huomiota tuotantomme toimivuuteen. Meillä on juuri nyt käynnissä ympäristöselvitys ja tavoitteenamme on ISO 22 000 -sertifikaatti.

Sijaintia ja toimintaympäristöä Kaarinassa Suominen kehuu.

- Kaarinassa asiat sujuvat oikein hyvin. Tosin, vasta viime aikoina olemme ryhtyneet verkostoitumaan enemmän. Osallistuimme Kaarinan Rekrymessuille, kun meillä oli tarvetta kesätyöntekijöille. Siitä yhteistyö on lähtenyt todella hyvin eteenpäin. Täällä on hyvä soundi, hän sanoo.

Dennis Food Factoryn Mikko Jalonen esittelee tehtaanmyymälän tuotteita.
Dennis Food Factoryn Mikko Jalonen esittelee tehtaanmyymälän tuotteita.
 

Kova kasvu ja uudet tuotteet ovat edellyttäneet henkilöstöltä joustavuutta ja muuntautumiskykyä.

- Jos tällä alalla olisi mestaruuskilpailut, me voittaisimme ne. Meillä johdetaan järjellä ja tunteella, meidän henkilökuntamme on ihan huippua: taitavaa, joustavaa ja todella näppäräkätistä, Suominen kiittelee.