Tekijänaisten jäätelötehdas

  • POPS! Oy pähkinänkuoressa
  • Perustettu marraskuussa 2018
  • Osakkaina yrityksessä Hannamari Nurkkala, Piia Pöllänen ja Jouko Nurkkala.
  • Yrityksen tuotantotilat Krossissa, kesämyymälä Turun kauppahallissa sekä pyörillä liikkuvat myymälät.
  • Tuotteina icepop -hedelmäjäätelöt.
  • Työllistää kaksi yrittäjää ja seitsemän kesätyöntekijää.
  • www.popsicepop.fi


Piia Pöllänen (vas.), Hannamari ja Jouko Nurkkala perustivat POPS! hedelmäjäätelötehtaan viime syksynä. Kuva Jenni Virta.


Yrittäjät Hannamari Nurkkala ja Piia Pöllänen ovat tunteneet toisensa kaksikymmentä vuotta.

- Yhteinen historiamme juontaa juurensa lukion ensimmäiseen päivään. Siitä saakka ollaan pidetty yhtä, Hannamari kertoo.

Yhteinen yritys POPS! Oy on huomattavasti nuorempi kuin naisten ystävyys; yritys on perustettu syksyllä 2018.

- Yrityksen taustalla on pitkä pohdintaprosessi. Kun esikoiseni syntyi yhdeksän vuotta sitten, sain postissa myös tutkintotodistuksen puutekniikan insinöörin opinnoista. Jo silloin minusta tuntui, että en ole insinööri, Hannamari kertoo.

- Kävin pitkään painia itseni kanssa, voinko irrottautua siitä roolista. Etsin itseäni ja tein erilaisia töitä. Aina kuitenkin työt tuntuivat raskailta ja jotenkin liian työltä. Koko ajan mielessä pyöri se, että työ voisi ja sen pitäisi olla myös iloa, Hannamari sanoo.

Kolmatta lasta odottaessa ja äitiyslomalla oli aikaa pohtia, mitä se ilo työssä olisi.

- Yhtenä iltana viime elokuussa pötköttelin minivauva sylissäni ja löysin Instagramista kuvan ihanasta jäätelövitriinistä. Tutkin lisää, tekeekö Suomessa joku vastaavia jäätelöitä. Ryhdyimme puolisoni Joukon kanssa tekemään taustatutkimuksia, sillä jäätelötehdas oli ensimmäinen yritysidea, josta hänkin innostui toden teolla, Hannamari kertoo yrityksen syntyvaiheista.

Yrityksen ovat alusta saakka omistaneet Hannamari, Jouko ja Piia kolmestaan. Piia on sosionomi koulutukseltaan ja tehnyt varhaiskasvatuksessa koko työuransa.

- Maaliskuussa hyppäsin mukaan yritykseen täyspäiväisesti. Olen aina ollut todella turvallisuushakuinen ja tehnyt asioita, joita varmasti osaan. Minulla on kaksi pientä lasta ja olen myös itse paljon miettinyt, mitä työltäni haluan. Minulle tämä hyppy oli todella extremeä, Piia arvioi yrittäjäksi lähtöään.

 

Arvot mukana arjessa

 

Arvojen merkitys korostuu yrittäjien puheissa usein. He halusivat lähteä tekemään nimenomaan tuotteita, jotka ovat puhtaita, ilman lisäaineita tehtyjä ja lisäksi vielä mahdollisimman lähellä tuotetuista raaka-aineista.

- Me puhumme icepop -hedelmäjäätelöistä. Kyse ei siis ole mehujäästä eikä kermajäätelöstä vaan hedelmistä, marjoista ja kasvimehuista tehdyistä jäätelöistä. Osassa tuotteista on myös kermaa, maitoa tai jugurttia. Tuotteemme eroavat perinteisestä jäätelöstä siten, ettei aineosia vatkata, eikä tuote sisällä siten ilmaa vaan on täyttä tavaraa, Piia kertoo tuotteista.


POPSin jäätelöitä saa kesällä Turun kauppahallista ja polkupyörillä liikkuvista myyntipisteistä.

- Tuote on 100 prosenttisesti luonnon omista raaka-aineista. Ne eivät sisällä väri- tai lisäaineita. Mansikkapuikko on siis todella tehty mansikasta, se ei ole pelkästään mansikan makuinen, Hannamari jatkaa.

Kylmiä väreitä

Yrittäjäksi ryhtymistä pidetään yleensä rohkeutena, jopa uhkarohkeana.

- Ei tämä ole mitään rohkeutta, eikä me mietitä sitä, jos tämä ei onnistukaan, vaan tehdään. Me ollaan tekijänaisia ja supernaisia, Piia täsmentää.

- On ollut tärkeä asia tajuta se, että ei koulutus määrittele minua ja tekemisiäni. Pikemmin sanoisin, että hanki joku koulutus, joka antaa sivistystä ja valmiuksia ryhtyä tekemään eri asioita elämässä, Hannamari sanoo.

- Sanotaan aina kesätyöntekijöillekin, että muistaisivat tästä kesästä ainakin sen, että mitä vaan voi tehdä, kun jotain oikeasti haluaa, he painottavat.



Kauppahallissa jäätelöä myymässä kesätyöntekijä Enni Harittu.

 

- Ei hitto, menee kyllä edelleen kylmät väreet, kun miettii, että me ollaan tämä luotu ihan tyhjästä, Piia hehkuttaa.

- Vanhasta hydrauliikkahallista ollaan pesty hammasharjoilla puhdas elintarviketuotantotila. Itse ollaan omin käsin tehty kaikki asiat yritykseemme liittyen. Tuotteiden valmistus on vaatinut myös paljon perehtymistä ja uuden opiskelua, Hannamari jatkaa Piian ajatusta.



Seuraava ponnistus on jo lähiaikoina, kun yritys valikoitui satojen hakijoiden joukosta mukaan Ruisrockiin myymään POPSeja. Yrittäjät ovat ilmeisen innoissaan mahdollisuudesta näkyä varsin osuvalle kohdeyleisölle.

Kuin vanha aviopari

Sanonnan mukaan liiketoimintaa ja ystävyyttä ei kannata sekoittaa. Piian mukaan heidät on yhdessä niin monissa liemissä keitetty, että yhteinen yritys on helpoimmasta päästä.

- Ollaan vähän kuin aviopari. Ennemminkin halusin ryhtyä yrittäjäksi ihmisen kanssa, johon luotan täysin. Ja ollaan leikkisiä ja suhtaudumme molemmat elämään ilon kautta, Hannamari arvioi.

- Hulluttelu on elinehto, jotta selviämme pitkistä päivistä ehtooseen asti ja taas aamulla uudelleen, Piia tiivistää.

Elokuussa, kun jäätelösesonki vähän rauhoittuu, yrittäjät suunnittelevat nukkuvansa pari päivää. Ja sen jälkeen he pohtivat tarkemmin, mitä tuli tehtyä ja tietysti suunnittelevat tulevaa. Ideoita on useampikin jo odottamassa.