Syyskuun yritys on A1 Media Oy

Visuaalista viestintää , webbiä ja VR:ää taiotaan A1 Mediassa

• A1 Media Oy
• Perustettu: 2002
• Henkilöstömäärä: 9
• Toimitusjohtaja: Tomi Kurkilahti
• Liikevaihto: noin 0,5 miljoonaa
www.a1media.fi


A1 Median luova tiimi: Mika Kurkilahti, Zhou Xingguo, Tomi Kurkilahti, Olli Maanpää, Ikaros Ainasoja, Juha-Pekka Nyrhilä, Pauliina Hartzell, Rea Söderholm, Kari Karen

A1 Median luova tiimi vasemmalta oikealle: Mika Kurkilahti, Zhou Xingguo, Tomi Kurkilahti, 
Olli Maanpää, Ikaros Ainasoja, Juha-Pekka Nyrhilä, Pauliina Hartzell, Rea Söderholm, Kari Karen

Sivun alalaidassa 360-versio kuvasta.


Tomin ja Mikan osaaminen täydentää toisiaan

A1 Median 18-vuotiskakku

 

A1 Media vietti keväällä 18-vuotispäiviä. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä Tomi Kurkilahti teki tietoverkkoihin liittyviä töitä, konsultoiden lääkärikeskuksia, jotka olivat siirtymässä paperiarkistoista tietokonemaailmaan. Silloin lääkärikeskukset eivät olleet vielä keskittyneitä vaan oli paljon pieniä muutaman lääkärin yhteen laittamia putiikkeja, Tomi muistelee. ”Aloin ylläpitämään Kaarinan kaupungin ja lääkärikeskusten verkkosivustoja ja järjestin koulutuksia. Koko webbi oli silloin vielä lapsen kengissä.”

Tomin veli Mika Kurkilahti taas opiskeli mainontaa ja markkinointia. ”Olin innostunut 3D-animoinnista ja -mallintamisesta sekä graafisesta suunnittelusta.”

Molempia kiinnostaa valokuvaus, piirtäminen ja visuaaliset asiat. Harrastukset ja mielenkiinnon kohteet kohtasivat ja osaamiset täydentävät toisiaan. Tomilla on sekä kaupallista että julkishallinnon koulutusta ja hän pitkälti pyörittääkin yritystä, Mikan keskittyessä luovaan puoleen.

”Kahdestaan aloitimme, mutta pian tuli tarve rekrytoida lisäväkeä”, Tomi kertoo.  Tällä hetkellä henkilöstömäärä on 9.

KiVa Koulu ja oppimateriaalit

M: Aika nopeasti lähdimme mukaan Turun yliopiston kehittämään KiVa Koulu® –hankkeeseen. Siihen sisältyi e-learningiin kehitetyt kolme KiVa Koulu -peliä, jotka olivat uudenlainen lähestymistapa erityisesti koulukiusaamiseen liittyen.

T: Yksi tuotannon suunta on nyt edelleen oppimateriaalit; oppimateriaalin tuotanto sekä digitaalisessa että printin puolella. Tavoitteena on tehdä niistä myös houkuttelevia, sellaisia että opettajat ja oppilaat haluavat käyttää niitä. Oppimateriaalit saattavat olla pedagogisesti fine, mutta visualisoimalla enemmän ja kiinnittämällä huomiota typografiaan niistä tulee miellyttävämpiä käyttää.

Jo yli 10 vuotta sitten käytiin kouluissa näyttämässä opettajille materiaalia ja haastattelemassa heitä, minkälainen kirjan pitää olla, minkälaista paperia, ja minkälainen sidontatapa toimii parhaiten. Grafiikan keinoin pystyy myös huomioimaan erilaiset oppijat.

Virtuaalitodellisuus

M: Tällä hetkellä tutkitaan monin eri tavoin mitä voidaan VR:n (virtuaalitodellisuuden) avulla tehdä ja visualisoida sekä oppimisen että markkinoinnin saralla. Se on lähtenyt hitaasti käyntiin, mutta nyt erilaiset systeemit ovat yleistymässä. Tuskin sellaista tilannetta tulee, että kaikki istuvat silmikot päässä, mutta sillä voidaan tuottaa uudenlaisia elämyksiä.

T: VR:n avulla voidaan saada pysyvämpää muistijälkeä. Puhutaan immersiivisestä, kokonaisvaltaisesta kokemuksesta. Niistä puuttuu vielä haju ja lämpötila. Haju on vielä haastava, mutta Turussa tehdään kehitystyötä senkin saralla. Voidaan keinotekoisesti luoda tiloihin hajumaailmoja, merentuoksua yms., joka menee synkassa visuaalisen materiaalin kanssa. Sillä sitten hämätään aivoja, jotta päästään haluttuihin tunnelmiin.

Yrittämisen haasteita

T: Covid-aika iski vähän jokaiseen. Muutoin tähän saakka ei ole ollut mitään ihmeitä. 2009 puhuttiin suuresta kuopasta, mutta meillä se ei näkynyt, vaan silloin rekrytoimme uusia työntekijöitä. Meillä on julkishallinnon tahoja tilaajakunnassa, ja heillä asiat menee eteenpäin kuin juna. Jos olisimme olleet pelkästään yritysasiakkaiden varassa, notkahduksia olisi saattanut tulla.

M: Korona-aikanakin lähdettiin edelleen miettimään ja kehittelemään VR:n tuomia mahdollisuuksia ja miten sitä voisi kehittää

T: Toivotaan, että virtuaalinen maailma voisi tuoda uutta kulmaa. Graafisen alan koulutuksessa on vähän ylikapasiteettia ja jokainen pistää putiikin pystyyn, joka johtaa hintavääristymään. Ja toisaalta julkishallinnon hankinnat paisuvat suuremmiksi ja mahdottomammiksi toteuttaa. Tai vaaditaan, että pitää olla näyte sille tietylle hallinnonalalle tehdystä työstä, mutta mistä sellaisen saa jos ei pääse tarjoamaankaan. Yhteishankintojen koordinointi taas on haastavaa. Helposti toimijat, jotka kerran ovat jalansijan saaneet, pystyvät kasvattamaan liiketoimintaansa ja syrjäyttämään pienemmät. Syntyy tietynlaisia vääristymiä rakenteellisesti, johon ei puututa. Se on yksi ongelmakohta.

Miksi juuri Kaarina valikoitui yrityksenne kotipaikaksi?

T: Molemmat asumme Kaarinassa, on lyhyt työmatka. Sinänsä välillä vaikuttaa siltä, että jos on Kehä kolmosen ulkopuolella, niin ei ole olemassa. Meidänkin pitää ilmoittaa että ollaan Turusta, koska käytännössä Kaarinaa ei ole olemassa monellekaan.

Onko toiveita Kaarinan kaupungin suuntaan?

Kaupungin ulkoista tiedottamista ja tunnettuuden kasvattamista voisi Kurkilahtien mielestä kehittää modernimpaan ja monipuolisempaan suuntaan.

Miksi valita juuri A1 Media?

T: Visuaalisuus on meillä voimakkaana painoarvona.

Vahvuus on myös monipuolisuus, asiakas voi toimia pitkälle meidän kanssamme erilaisissa projekteissa. Meillä on osaajat webtuotantoon ja verkkokauppoihin, mainonnan suunnitteluun, kuvitukseen ja graafiseen suunnitteluun, 2D- ja 3D-animaatioihin ja -mallinnukseen, sekä VR- ja videotuotantoon. Teemme TV- ja radiomainoksista alkaen kaikki täällä, kun asiakas sellaista tarvitsee. Meillä on myös hyvät alihankintaketjut niihin asioihin, joita ei itse pystytä tekemään. Voimme myös kilpailuttaa, jos asiakas haluaa vaikka kolme hintaa.

Meillä on pyritty palkkaamaan sellaisia ihmisiä, jotka osaavat laaja-alaisesti asioita, mutta hyvin. Käytännössä meillä kaikki on ammattikorkeakoulusta tai yliopistosta tulleita. Moni on ollut meillä ensin työharjoittelussa, jolloin nähdään henkilön käsiala ja tekeminen ja sen jälkeen voidaan kysyä, haluaisitko muuten jäädä tänne.

M: Me ollaan sen verran pieni toimisto, että asiakas voi helposti tuntea meidät kaikki ja me tunnemme asiakkaat. Meillä ei ole sellaista, että soitetaan keskukseen ja sitten se on kuin rikkinäinen puhelin eikä viesti ikinä mene perille asti.

M: Palavereissa pyritään olemaan sortumatta käyttämään sellaista jargonia, josta asiakas ei ymmärrä mitään. Koitetaan toisaalta kuunnella ja toisaalta puhua asiakkaan kanssa yhteisellä kielellä.

Kuinka usein asiakas tilaa niin ”perinteistä”, että te haluaisitte markkinoida jotain uudempaa?

M: Pyritään tuomaan esille myös vaihtoehtoisia juttuja ja uusia ajatuksia. Flyereiden ja somebannereiden lisäksi jotain muutakin. Pitää myös aina olla silmä kovana ja seurata trendejä; kun kaikki alkavat tehdä samojen trendien mukaan, niin erottuvuus häviää. Esimerkiksi viimeiset vuodet kaikki videot on haluttu tehdä tarinallistaen. Mutta jos tarina on päälle liimattu, tulee katsomisesta äkkiä pakkopullaa.

Uusia juttuja

juju-agency promokuva


T: Uusi juttumme on tänä vuonna lanseerattu kuvitustoimisto Jujuagency www.jujuagency.fi, se on ikään kuin talon sisällä toinen firma. Esim. viestinnässä ja erilaisissa oppimateriaaleissa, oli se sitten yritysten sisäisissä tai muualla, tarvitaan kuvitusta. Meillä useampi ihminen tekee kuvitusta vähän erilaisilla käsialoilla.

M: 360Tour.fi on toinen tuote, virtuaalikierroksiin liittyvä juttu. Parhaillaan tehdään useampaakin virtuaalikierrosta, jotka ovat vähän erilaisia kuitenkin, ei tehdä perinteistä huoneistomyyntiesittelyä vaan vähän erilaisella näkökulmalla. Panostamme erityisesti kuvien laatuun ja korkeaan tarkkuuteen, jolloin kuvia voidaan käyttää myös muissa materiaaleissa. VR-laseilla 360Tour on vielä huikeampi kokemus.

 

Turun kaupungin Vierailukeskus Joessa pääsee liitelemään virtuaalisesti kaupungin kattojen ylle A1 Median 360Tour -kierroksella. Korkealaatuiset panoraamakuvat mahdollistavat myös jättiprinttien valmistamisen esimerkiksi messuosastojen seinille tai vaikkapa suurten akustiikkalevyjen kuoseiksi

Turun kaupungin Vierailukeskus Joessa pääsee liitelemään virtuaalisesti kaupungin kattojen ylle 
A1 Median 360Tour -kierroksella. Korkealaatuiset panoraamakuvat mahdollistavat myös
jättiprinttien valmistamisen esimerkiksi messuosastojen seinille tai vaikkapa suurten
akustiikkalevyjen kuoseiksi.
 

Sitten on myös perinteinen kivijalka, eli visuaaliset ilmeet tilauksesta asiakkaille, fontit ja grafiikat ym. Esimerkiksi Liedon kunnan uusi graafinen ilme ja Suomen voimisteluliiton ilme on meidän kynästä.